Wednesday, February 20, 2008

Flu, cough & cold

itu yang terjadi pada aku sejak hari jumaat lalu..
yang membuatkan aku tidak dapat fokus

dan aku mencari siri perubatan kendiri demam selsema ini
aku rasa aku kena berjumpa doktor...
uhuhuuhuhu...

dan hasil 'research' dari alam maya

Bila anda perlu berjumpa doktor?

Anda harus berjumpa dengan doktor jika:

1.Anda mengadu berasa panas dan menggigil kesejukan, sakit otot dan badan. Anda juga perlu berjumpa dengan doktor jika suhu badan meningkat melebihi 38.5oC yang disertai dengan batuk berkahak.
2.Sakit dada.(belum lagi)
3.Jangkamasa simptom berlanjutan melebihi 1 minggu.(kalo hari jumaat ni tak sembuh)
4.Batuk yang berdarah.(batuk aku masih ok)

Sakit pada bahagian muka atau bahagian hadapan kepala. Kemungkinan disebabkan oleh sinusitis (sakit pada keliling mata).(ada dua tanda merah kat kening aku)
5.Kesakitan yang teruk pada kerongkong terutamanya pada kanak-kanak yang mungkin disebabkan oleh jangkitan bakteria ‘Streptococcus’.
6.Anda mempunyai sejarah:

a. Asma(dulu masa kecik)
b. Jangkitan Streptococcus(tak pernah)
c. Bronkitis kronik(tak pernah)
d. Demam reumatik(tak pernah)
e. Penyakit paru-paru kronik(tak pernah)

berehat dan mengelakkan keadaan sejuk dapat membantu melegakan rasa selsema. Anda perlu meningkatkan pengambilan air untuk mengelakkan dehidrasi (kekeringan badan) dan membantu pengeluaran kahak. Anda digalakkan menyedut wap untuk melegakan hidung tersumbat dan memudahkan pengeluaran mukus, membuang hingus dengan lebih dan jangan merokok. Berkumur dengan menggunakan ubat kumur atau air garam beberapa kali sehari boleh membantu melegakan radangan pada kerongkong. Namun, anda haruslah berhati-hati agar tidak tertelan ubat kumur yang digunakan. Anda juga digalakkan mengamalkan pemakanan yang seimbang untuk mengelakkan daripada diserang selsema. Bagaimanapun, jika simptom berlanjutan lebih daripada 10 hari atau mula berlakunya komplikasi, anda haruslah berjumpa dengan ahli farmasi atau doktor anda.
More...

doakan aku baik minggu depan.. :(
aku mimpi aku menanam barang..
banyak barang aku tanam..
dan aku bleh kuarkan barang tu bila-bila masa..
aku terus bangun pagi.. kul 4..
dan berjaga sampai kul 7

iklan..
saya memerlukan gadis sunti untuk 'spa'kan@'sauna'kan saya

teguran ayat diatas..
saya sudah gila... tensen dan lain-lain yang sewaktu dengannya
harap anda tidak amik serius..

4 Comment and put their link:

edriaty said...

ko ni asek nak mimpi2 jek.
jgn dilayan mainan tidur itu.

tz said...

kalo aku demam.. aku telan uphamol 650 2 bijik.. malam tu terus kebah..

selsema.. aku byk minum jus oren panas.. atau sankuik panas..

batuk.. aku banyak minum air suam..

abeming said...

aku baca post ko...terus ada terlintas apa nak dikomen...tapi bila aku scroll ke bawah lagi...aku ternampak iklan nuffnang ko...terus aku lupa apa nak komen...sbb aku jeles dengan iklan nuffnang ko...huhu

فيصل said...

@edriati sifu tangkap gamba
aku tak ingat.. tapi itulah.. aku mimpi tanam barang.. banyak barang untuk keperluan emergency.. bila aku perlukan aje.. barang tu kuar..

@tz sifu jalan kat kl
wow.. tips nih.. tips.. pasni kalo tak da aral melintang aku beli upamol..
panadol tak jalan..

selsema aku dah kurang.. tinggal batuk-batuk

@sarmi sifu java
rezeki sarmi.. rezeki.. ala.. aku rasa kalo ko main adsense lagi tinggi dari nuffnang dienyer income....

Recent Post

© 2011 ~Menempuh Arus Masa-Life-Photography~, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena