Thursday, March 20, 2008

7 punca rabun warna

1) Faktor genetik. Dalam kebanyaan kes, gen rabun warna diturunkan daripada emak kepada anak lelaki. Wanita lebih beruntung kerana mempunyai bahan baka yang boleh mengatasi masalah ini. Faktor genetik juga menyebabkan kebanyakan orang sukar melihat warna merah dan hijau. Tahap masalah tidak berubah dengan peningkatan umur.

2) Penyakit mata. Apabila retina mata dijangkiti penyakit tertentu, anda mungkin mengalami masalah membezakan warna biru dan kuning.

3) Gangguan saraf optik juga boleh menyebabkan kerengsaan pada saraf.

4) Kekurangan zat seperti vitamin A juga didapati menyukarkan anda mengenalpasti warna.

5) Kerengsaan menyebabkan sebelah mata membuat penafsiran warna yang berbeza dengan mata sebelah lagi. Malah, pandangan kabur akibat masalah katarak akan menyukarkan anda melihat warna.

6) Kesan sampingan ubat seperti tamozifen; yang diambil untuk mengelakkan barah payu dara.

7) Umur. Kebolehan melihat warna akan bertambah baik dengan peningkatan umur, terutama pada umur 30-an. Keupayaan ini akan berkurangan apabila seseorang bertambah tua.

errr.. Kalau kuat tengok cerita satu kaler dan gambar lucah.. pun boleh buat mata dan akhlak rosak.. 'damn!! google group' kata ku

1 Comment and put their link:

100 pure cotton bed sheets said...

Penyakit mata. Apabila retina mata dijangkiti penyakit tertentu, anda mungkin mengalami masalah membezakan warna biru dan kuning.
black color salwar suit ,
black and golden salwar suit ,

Recent Post

© 2011 ~Menempuh Arus Masa-Life-Photography~, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena