Wednesday, March 26, 2008

Saman fitnah: Penulis blog Raja Petra dan tiga defendan diperintah bayar RM7 juta kepada Naib Canselor UUM

aduhai.. RM 7 Juta tu.. kalo income sehari USD 40k takdak hal rasanya...
hua... kena saman dah blogger.. baru je tadi kuar TV3..

ALOR STAR 26 Mac – Penulis blog Raja Petra Kamaruddin, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Ketua Pengarang akhbar Suara Keadilan diperintah membayar ganti rugi RM7 juta kepada Naib Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM), Tan Sri Nordin Kardi dan UUM dalam satu kes saman fitnah.

Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Alor Star, Priscilla Gengadaran hari ini membuat taksiran ganti rugi sebanyak RM7 juta yang patut dibayar kepada Nordin Kardi dan UUM selepas defendan menyiarkan fitnah terhadap mereka dalam laman web dan akhbar Suara Keadilan.

Nordin Kardi dan UUM menyaman empat defendan dalam kes tersebut.

Defendan pertama ialah Raja Petra, defendan kedua parti PKR, diikuti Ketua Pengarang akhbar Suara Keadilan dan editornya.

Mahkamah memutuskan Raja Petra memfitnah Nordin dan UUM apabila mendakwa dalam laman web www.malaysia-today.net pada 16 Disember 2006 secara penulisan menyiarkan sebuah artikel bertajuk Dato Dr. Nordin Kardi Ciplak Karya Saya? Mohon Penjelasan.

Nordin Kardi mendakwa beliau telah difitnah selama tempoh dua minggu penerbitan artikel berkenaan dan fitnah tersebut adalah melibatkan profesion dan integriti beliau untuk mengetuai sebuah universiti awam.

Sementara defendan kedua, ketiga dan keempat pula didakwa menyiarkan sebuah artikel bertajuk NC UUM Penciplak dalam akhbar Suara Keadilan bilangan 098 bertarikh 27 Disember 2006 hingga 10 Januari 2007 di muka surat 26 akhbar defendan kedua. - Utusan

2 Comment and put their link:

Oda-オダ said...

uits...7juta tu.. ni yg aku takut nak wat statement dalam blog nihhh..

Art Newbie Owl said...

Loved reading this, thanks

Recent Post

© 2011 ~Menempuh Arus Masa-Life-Photography~, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena