Monday, March 17, 2008

Rakyat Indonesia bantah kenaikan harga barang

Kamu semua patut bersyukur..
disana ada yang airnya kena beli..
beli dalam tong tau..
basuh pinggan guna air yang sama berhari-hari..
tidak bertukar..
hendak berjimat basuh kat sungai..
bayangkan azab hidup disana
yang rakyatnya 10 kali ganda kita di Malaysia..


ni hasil petikan berita

'JAKARTA 16 Mac - Seramai 500 penduduk negara ini menyertai perarakan menuntut kerajaan menurunkan harga barang makanan selepas media negara itu melaporkan ada rakyatnya yang mati kebuluran.

Penunjuk perasaan terdiri dari anggota Kumpulan Islam Hizbut Tahrir yang berarak di jalan-jalan utama di sekitar Jakarta menuju ke Istana Presiden sambil melaungkan takbir "Allahu Akbar!", hari ini.

Akhbar Surya sebelum ini melaporkan kejadian seorang budak lelaki yang tinggal bersama dengan neneknya di daerah Magetan di timur Pulau Jawa menggantungkan dirinya sendiri.

Beliau lakukan ini kerana tidak tertahan lagi setelah menderita kelaparan dan jiran-jirannya mengakui keluarga budak itu terlalu miskin.

Sementara sebuah laman web berita, Detik.co melaporkan pada awal bulan ini seorang ibu yang sedang mengandung dan tinggal menyewa bersama tiga anaknya lain mati kerana sudah tiga hari dia tidak makan kerana ketiadaan makanan.

Jurucakap Hizbut Tahrir, Muhamad Ismail Yusanto berkata, ramai rakyat negara ini mati kelaparan dan bayi-bayi serta kanak-kanak mengalami pelbagai masalah kesihatan akibat tidak mendapat makanan berkhasiat yang mencukupi.

"Bagaimana perkara ini boleh berlaku, sedangkan Indonesia terkenal sebagai negara pertanian dan telah merdeka sejak 60 tahun lalu tetapi rakyatnya ramai mati akibat tidak makan," kata Muhammad Ismail kepada TV Reuters.

- Reuters
'

More >>>>

tapi.... orang disana sungguh mengiurkan..
bayangkan 10 kali ganda rakyat kita...
aku ingin mengumumkan.. bahawa target aku selepas ini adalah
Bandung.. bayangkan 10 kali ganda...
peh... berdarah hidung aku..

0 Comment and put their link:

Recent Post

© 2011 ~Menempuh Arus Masa-Life-Photography~, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena